Specialist leidt communicatietraining

13 januari 2012 – De Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en zorgverzekeraar Menzis zijn gestart met een nieuwe communicatietraining voor zorgverleners. Doel van de training is de gedachtenuitwisseling tussen zorgverleners en patiënten te verbeteren.

Artsen, verpleegkundigen en patiënten waartussen geen behandelrelatie bestaat, bespreken tijdens de training hun ervaringen. Patiënten die sterker en zelfbewuster worden in de relatie met hun zorgverlener, en zorgverleners die de behoeften van patiënten beter inschatten: dat is het uitgangspunt. De training staat volgens Carin Hoogstraten (Projectleider Kwaliteit van Zorg NFK), dichtbij de dagelijkse praktijk en is daarom effectiever dan scholing in algemene communicatievaardigheden. De gesprekken staan onder leiding van een medisch specialist. ‘Een ziekenhuispsycholoog was misschien logischer, maar een specialist heeft meer affiniteit met de mensen op de werkvloer. Artsen voelen zich daar veiliger bij’, aldus Hoogstraten.

De vervolgpilot van de training vindt in tien ziekenhuizen plaats, waaronder het Cancer Center van het UMC Utrecht, dat het project met het NFK ontwikkelde. In de toekomst wil Hoogstraten accreditatie verkrijgen, zodat de training opgenomen kan worden in de curricula van specialistenopleidingen.

Bron: Medisch Contact, 11 januari 2012

Ontvang ook onze nieuwsbrief
Praat mee